ירחון החברה הישראלית לפדיאטריה אמבולטורית (חיפ"א) גיליון 2018-1

14 )Clin Infec Dis( מקצר משך מחלת שפעת בילדים Oseltamivir- טיפול ב  הינו אמצעי בטוח ויעיל (טמיפלו) Oseltamivir  מתוצאות סקירה שיטתית חדשה עולה כי לטיפול בילדים עם שפעת, בפרט כאשר ניתן בשלב מוקדם ובמחלה חמורה. נבחן ואושר לטיפול בילדים מגיל Oseltamivir  ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בטוח ויעיל בטיפול במבוגרים עם Oseltamivir  שבועיים. מחקרים קודמים הוכיחו כי שפעת, אך חלק הצביעו על חשש בטיחותי מפני השימוש בתרופה בילדים. לאחר סקירה שיטתית של הספרות הרפואית, החוקרים השלימו מטה-אנליזה שכללה עם שפעת מוכחת במעבדה) 1,598 , משתתפים 2,561( חמישה מחקרים אקראיים ומבוקרים בילדים לא-מאושפזים, מתחת לגיל Oseltamivir- להערכת היעילות של טיפול במועד ב , בהשוואה לפלסבו. 18 קיצר את משך המחלה Oseltamivir- החוקרים מדווחים כי בהשוואה לפלסבו, הטיפול ב שעות, בממוצע, בכלל 8.4- שעות, בממוצע, בקרב חולים עם זיהום מאושר וב 17.6- ב האוכלוסייה. במחקרים שכללו רק ילדים עם אסתמה, לא תועדה השפעה משמעותית של הטיפול על משך המחלה. Oseltamivir- ב 34% לווה בירידה משמעותית של Oseltamivir- בקרב ילדים עם זיהום מאושר, הטיפול ב בסיכון להתפתחות דלקת אוזן תיכונה, אך לא חלה ירידה משמעותית בסיכון לסיבוכים בדרכי נשימה תחתונות. בסיכון להקאות, אך לא 63% תועדה עליה של Oseltamivir- בקרב ילדים שטופלו ב הייתה עדותה לעליה משמעותית בסיכון לבחילות, שלשולים, או אירועים חריגים חמורים, בהשוואה לילדים שטופלו בפלסבו. מניתוח הנתונים עלה כי משך המחלה התקצר באופן משמעותי יותר בילדים שטופלו שעות מהופעת 24-48 שעות מהופעת התסמינים, בהשוואה לאלו שטופלו לאחר 24 בתוך 12-17 התסמינים, וכי הירידה הגדולה ביותר במשך המחלה תועדה בקרב מתבגרים (גילאי שנים). מומחים בתחום מדגישים כי ההשפעות הטיפול היו בולטות במיוחד בילדים בריאים (ללא אסתמה), שלהם לעיתים קרובות לא מציעים טיפול; עם זאת, רק מפאת גילם (מתחת לגיל שנים), ילדים מצויים בסיכון מוגבר לסיבוכי שפעת. 5 בילדים עם Oseltamivir- החוקרים מסכמים וכותבים כי יש לבחור באפשרות טיפול ב ביטויים חמורים יותר של שפעת. Clin Infec Dis 2017 לידיעה במדסקייפ